عاطف توقیر

منظور پشتین اور پشتون تحفظ تحریک کی جانب سے پچھلے کچھ روز میں ایک کے بعد ایک اپنے مطالبات سے مزین مختلف پوسٹیں دکھائی دے رہی ہیں۔ یہ افراد بار بار فقط یہ بتانے کی کوشش کر رہے ہیں کہ ان کی جانب سے کیا جانے والا کوئی مطالبہ نہ اس ملک کے خلاف ہے، نہ قانون کے خلاف ہے، نہ دستور کے خلاف ہے اور نہ ہی ان کی جانب سے ملک توڑنے کی کوئی بات کی گئی ہے۔
مگر دوسری جانب میڈیا ہے، بھرپور ریاستی مہم ہے، وسائل ہیں، سوشل میڈیا ٹیمیں ہیں، زید حامد اوریا مقبول جان اور عامر لیاقت طرز کے لوگ بھی موجود ہیں، جن کا واحد کام یہ ہے کہ جھوٹ، من گھڑت قصوں، خواہ مہ خواہ کی الجھنوں اور مذہبی جملے بازی اور نعروں کے ذریعے سادہ سے معاملے کو الجھا کر رکھ دیا جائے۔ بات کچھ ہوتی ہے اور پیش کچھ کی کچھ کی جاتی ہے۔

کہا جاتا ہے چیک پوسٹوں پر مقامی افراد سے عزت سے پیش آیا جائے اور چیکنگ کے وقت انسانی اقدار کا خیال رکھا جائے، میڈیا پر بتایا جاتا ہے کہ وہ چیک پوسٹیں ختم کرانے کا مطالبہ کر رہے ہیں۔ پشتون تحریک اور خود منظور پشتین چیخ چیخ کر کہہ رہے ہیں کہ ان کا ایسا کوئی مطالبہ نہیں مگر ریاست اور ادارے اپنی ضد پر اڑے ہیں کہ یہ تحریک چیک پوسٹیں ختم کرانا چاہتی ہے۔
پروپیگنڈا جس انداز سے ہو رہا ہے اور دکھائی دے رہا ہے، اس سے ایک بات واضح ہے کہ ریاستی اداروں نے یہ طے کر رکھا ہے کہ عوام کی بات سننے کی کوئی ضرورت نہیں۔

پچھلی کئی دہائیوں سے اس قوم کے دل کے اندر تک ایک خوف بٹھا دیا گیا ہے، جس کے تحت اگر عوام نے اپنے حقوق مانگے، اگر قوم سے سر اٹھانے کا گناہ کیا، اگر کسی نوجوان نے ریاست سے عزت مانگی، اگر کسی بوڑھے نے اپنی لیے صحت مانگی، اگر کسی عورت نے اپنے لاپتا شوہر کا شکوہ کیا۔ اگر کسی بچے نہ اپنے لیے اسکول مانگا، یا کسی بھی شخص نے اپنے دستوری اور جائز حقوق کا مطالبہ کیا، تو نہ اس کا مطالبہ سنا جائے گا، نہ اس سے بات کی جائے گی، بلکہ قوم ہی کے پیسے استعمال کرتے ہوئے ایک پورا نظام ایسے ہر مطالبہ، ہر مانگ اور ہر آواز کو ’غدار‘ اور ’ایجنٹ‘ پکار کر پوری قوم کو خوف زدہ کر دے گا کہ شاید یہ ملک توڑنے کی کسی ’بین الاقوامی سازش‘ کا حصہ ہے۔

یہ سوال کون پوچھے کہ اگر منظور پشتین یا کوئی اور شخص ’غیرملکی آلہ کار‘ ہے اور آپ کو معلوم ہے، آپ کے پاس شواہد اور ثبوت ہیں، تو اسے تو اس وقت جیل میں ہونا چاہیے، یا مقدمے کا سامنا کرنا چاہیے، یہ میڈیا پر لفافہ صحافیوں، زید حامد جیسے تجزیہ کاروں اور سوشل میڈیا پر اداروں کی ٹیموں کے ہاتھوں اس پروپیگنڈا مہم کی کیا ضرورت ہے؟ کوئی مجرم ہے، تو اسے گرفتار کر کے اسے عدالت کے سامنے پیش کیوں نہیں کیا جا سکتا؟

دوسری بات، اگر اس تحریک کا کوئی مطالبہ غیرقانونی ہے، تو آپ عوام کو آ کر بتا کیوں نہیں دیتے کہ فلاں مطالبہ پاکستانی دستور کی خلاف ورزی کے زمرے میں آتا ہے۔

وہ کہہ رہے ہیں کہ ماورائے عدالت قتل ہونے والے افراد سے متعلق ایک عدالتی کمشین بنایا جائے، جس کی سربراہی چیف جسٹس آف پاکستان کریں، تو کم از کم ان نوجوانوں کہ یہ تو بتائیے کہ اس مطالبے کو مان لینے میں یہ حرج ہے۔

اگر وہ کہہ رہے ہیں کہ لاپتا افراد کو عدالت میں پیش کیا جائے، یعنی کوئی شخص جرم میں ملوث ہے، تو اسے قانون کے مطابق سزا دی جائے اور نہیں ہے، تو چھوڑ دیا جائے۔ تو کم از کم ان بچوں کو بتا تو دیجیے کہ کسی بھی پاکستانی شہری کو بغیر کوئی مقدمہ قائم کیے، اٹھا لینا، اسے کسی بھی عدالت میں پیش نہ کرنا، اس کو کسی دفاع اور کسی اپیل کا حق نہ دینا، کیوں ضروری ہے اور اس سے ریاست کی بقا کیوں وابستہ ہے۔

یہ مطالبہ کر رہے ہیں کہ چیک پوسٹوں پر وہ اہلکار مقرر کیے جائیں، جو وہاں بسنے والے افراد سے عزت اور تکریم سے بات کریں۔ ان پاگل نوجوانوں کو بتا تو دیجیے کہ چیک پوسٹوں پر ان کی تذلیل ریاست کی سلامتی کے لیے کتنی ضروری ہے۔
یہ مطالبہ کر رہے ہیں کہ قبائلی علاقوں میں آپریشن ختم ہو چکا ہے، تو وہاں سے زمینی سرنگیں صاف کی جائیں، انہیں کم از کم بتائے تو سہی کہ وہاں واپس بھیجے جانے والے افراد کے معذور ہونے، ان کے بچوں کے اپاہج ہونے، ان کے مال مویشی کے مر جانے میں ملک اور قوم کا فائدہ ہے۔ اس لیے ان کا یہ مطالبہ قوم کی سلامتی کے لیے سنگین خطرہ ہے۔
ان نوجوانوں سے بات کرنے کی بجائے، ان کی بات سننے کی بجائے، ان سے مکالمت کرنے کی بجائے، ان کے خلاف میڈیا مہم انتہائی خوف ناک عمل ہے اور اس سے ملک کو نقصان پہنچ سکتا ہے۔

اس باقاعدہ مہم کا بنیادی مقصد یہ ہے کہ منظور پشتین اور ان کی تحریک میں شامل نوجوان غصے میں آئیں، جذباتی ہوں اور اس غصے اور جذبات میں کچھ بھی غیرذمہ دارنہ جملہ ادا کر دیں، تاکہ ان کی مہم کو اور طاقت دے دی جائے۔ اس کا جواب صرف اور صرف مزید پرامن ہونے، مزید ہوش مند ہونے، اپنے مطالبات کو مزید واضح انداز سے پیش کرنے اور اس پروپیگنڈا کو یک سر مسترد کرنے میں چھپا ہے۔ ورنہ دوسری صورت میں اگلے چند روز میں آپ مزید ’کرن ناز‘، مزید ’زید حامد‘ اور مزید ’اوریا مقبول جان‘ جیسے افراد کی ویڈیوز، پیغامات، تصاویر اور جملے سنیں، گے اور وہ مزید سخت ہوتے چلے جائیں گے۔ مقصد صرف یہ ہے کہ عوام میں یہ بات پھیلا دی جائے کہ یہ نوجوان اصل میں پاکستان توڑنے کی سازش کرنے والے ہیں اور ان کی مدد کوئی دوسرا ملک کر رہا ہے۔ اس دوران آپ ان کے جوابوں میں الجھ جائیں گے اور لوگ ابہام کا شکار ہو کر پوری زندگی سکھائے جانے والے خوف کے ہاتھوں مجبور ہو کر سوچ میں پڑ جائیں گے اور حقوق کی یہ تحریک کسی اور طرف نکل جائے گی۔ یاد رکھیے آپ حقوق کی بات کر رہے ہیں، مگر آپ کے ساتھ ایک پورا طبقہ اور ایک پوری ذہنیت ہے۔ آپ کی جنگ صرف اس مہم سے نہیں بلکہ پوری ایک سوچ سے ہے۔

اس سے قبل ہم نے مولوی خادم رضوی کا اسلام آباد والا دھرنا بھی دیکھا، جہاں کھلے عام ملک کے اداروں کو گالیاں دی جاتی رہیں، پولیس اور دیگر اداروں کے اہلکاروں پر حملے کیے گئے، عدالتی حکم کے باوجود اس علاقے کو خالی کرنے سے انکار کیا گیا، لوگوں کی زندگی اجیرن بنائی گئی، پرتشدد جملے اور نفرت انگیز تقاریر کی گئیں، اس کے جواب میں ان کے خلاف نہ کوئی مہم نظر آئی، نہ کسی ٹی وی پروگرام میں اس نفرت انگیزی کے خلاف کوئی باقاعدہ اور ٹھوس پروگرام ہوا، نہ ان پر ملک کو کم زور کرنے کی سازش کا الزام لگا، نہ کسی نے انہیں غیرملکی ایجنٹ کہا، نہ کوئی غدار کا فتویٰ جاری ہوا، بلکہ ان افراد کی جانب سے غیردستوری اور غیرقانونی مطالبات کی فہرست کو تسلیم کیا گیا اور فوج نے ضامن کا کردار ادا کیا اور ان مظاہرین میں پیسے تقسیم کیے گئے کہ وہ پرسکون انداز سے اپنے اپنے گھروں کو لوٹ جائیں۔ اس تمام عرصے میں سارا سارا دن اس دھرنے کی مسلسل نشریات جاری رہیں۔ نہ میڈیا پر کوئی روک نہ سوشل میڈیا پر کوئی ٹوک۔

تاہم پشتونوں کی اس تحریک میں دستوری مطالبات کے باوجود، پرامن جسلوں اور دھرنوں کے باوجود، نہایت بنیادی انسانی حقوق کی اپیلوں کے باوجود، چند نکاتی معاملے کے باوجود، کبھی انہیں دھمکیاں دی جاتی ہے، ان کے دھرنے اور جلسے کا میڈیا بلیک آؤٹ کیا جاتا ہے، مقامی انٹرنیٹ سروس بند کر کے انہیں سوشل میڈیا کے ذریعے بھی اپنی بات کہنے سے باز رکھنے کی کوشش کی جاتی ہے۔ اپنے لفافہ بردار صحافیوں، مال بردار تجزیہ کاروں، بٹوا بردار اینکروں اور پیسہ بردار سوشل میڈیا ماہروں کے ذریعے ایک جھوٹی اور من گھڑت مہم کھڑی کر کے عوام کو یہ باور کرایا جاتا ہے کہ جیسے ملک کے ایک حصے سے بارودی سرنگوں کے خاتمے، لاپتا افراد پر مقدمہ چلانے، ماورائے عدالت مارے گئے افراد کے قتل کی تفتیش کرنے یا چیک پوسٹوں پر عزت سے پیش آنے اور وہاں خواتین کی چیکنگ کے لیے خواتین اہلکاروں کی تعیناتی کا مطالبہ ملک دشمنی ہے اور یہ بنیادی حقوق مانگنے والے اصل میں غیرملکی ایما پر یہ مطالبات کر رہے ہیں۔

بات نہایت سادہ سی ہے، اصل میں معاملہ نہ یہ مطالبات ہیں نہ یہ تحریک، نہ منظور پشتین ہے نہ پشتون، معاملہ صرف یہ ہے کہ تمہاری ہمت کیسے ہوئی حق مانگنے کی، تمہاری ہمت کیسے ہوئی ہمارے سامنے کھڑے ہونے کی، تمہاری ہمت کیسے ہوئے فوج کے کردار پر تنقید کرنی کی، تمہاری ہمت کیسے ہوئی ہم سے یہ پوچھنے کی ناحق مارے جانے والے افراد کے قتل کی تفتیش کیوں نہیں ہوئی، تم نے سوچا بھی کیسے کہ آرمی پبلک اسکول کے واقعے میں ڈیرھ سو بچوں اور اساتذہ کے قتل میں ہم سے کوئی کوتاہی ہوئی ہو گی، تمہاری ہمت کیسے ہوئی کہ تم سر اٹھا کر ہمارے سامنے کھڑے ہو۔ ہم فوج ہیں، ہم خفیہ ادارہ ہیں، ہم ریاست ہیں، ہمارے پاس طاقت ہے، اختیار ہے، قوت، ہتھیار ہیں، وسائل ہیں، قانون اور دستور کو ہم اپنے پیروں تلے روند سکتے ہیں، کسی بھی شخص کو قتل کر سکتے ہیں، کسی بھی شخص کو اٹھا سکتے ہیں، غائب کر سکتے ہیں، تمہاری ہمت کیسے ہوئی ہم سے ہمارے کسی عمل پر کچھ بھی پوچھنے کی؟

110 COMMENTS

  1. Atif Bhai, believe me, I am very disappointed from my own people, own forces, own media, and all those who are against the peaceful movement of Pashtuns. I belong to North Waziristan Agency and I can assure you and every Pakistani that we are facing these problems and these are genuine problems. We are as patriotic as other Pakistanis. We love Pakistan as much as other Pakistanis. We just want the basic human rights. We are not against the state and state forces and security agencies. Don’t give us epithets like traitors, Agents, etc etc. Believe me at the moment I am feeling like I am not the part of this nation. I am feel like the basic human rights are not applicable to us. At last, I will say that We have Allah, and he will protect us as he is the greatest and mighty.

  2. I got this web site from my pal who informed me concerning this site and at the moment this time I am browsing this website and reading very informative articles or reviews here.

  3. atif bhai aap ne bilkul wahe kaha jo mare dil masy hay.hum pakistani hay our pakhar hay pakistani honi per.bus tak gayae hay yae jang judal se our aman chahti hay our bunyadi insani huquq maangte hay.may swat se ho.20,20 ganti loadshitng hoti hay our jab ehtejaj karni nekalti hay tu hamari armay hum ko baga datai hay hum pe tashdud karti hay.armay walai etne teez teez gadai chalati hay kai abe tak 100 case hoi kai kese ko armey key gadi key takar lag jatai hay our mar jata hay our per b hum chup chaap rahte hay.dar kai mare warna etne achai hum nahe kai koi hamare bhai chacha etc ko teez raftaar gadi kai takar se mar dy our hum chup rahe lakin majbore hay kuch kahe tu ya tu dahshatgard bana da ga ya saholat kaar our band kar dy ga.

  4. What’s up, I also would like to share my view at this place, when i don’t know even about a straightforward thing related to Personal home pages, I always go to look for that from internet.

  5. hey all, I used to be just checkin’ out this weblog and I actually admire the idea of the article, and have nothing to do, so if anyone would like to to have an engrossing convo about it, please contact me on AIM, my title is heather smith
    My associate and I actually enjoyed studying this blog put up, I used to be simply itching to know do you trade featured posts? I’m all the time looking for somebody to make trades with and merely thought I might ask.
    Certainly one of many challenges which people beginning a brand new on-line firm face is that of acquiring visitors to their internet site.
    Now you will have your new website online and you’re eager to begin making some gross sales! But, how can you make gross sales if you happen to do not need high volumes of tourists to your website?
    Search engine optimization needs a superb search engine optimizer plan. Simply certainly one of these methods could make a big distinction in your websites position and firm your website brings you.
    Many thanks for posting this, It?s simply what I was researching for on bing. I?d so much relatively hear opinions from a person, barely than an organization internet page, that?s why I like blogs so significantly. Many thanks!
    Just killing some in between class time on Digg and I found your article . Not normally what I favor to read about, however it was completely worth my time. Thanks.
    What i discover difficult is to find a weblog that can seize me for a minute however your weblog is different. Bravo.
    I have to admit that i generally get bored to learn the entire thing but i believe you may add some value. Bravo !
    Hey – good weblog, simply looking round some blogs, seems a fairly nice platform You Are using. I’m currently utilizing Drupal for just a few of my websites however trying to change one in every of them over to a platform very a lot the same to yours as a trial run. Something in particular you’d advocate about it?
    I’ve recently started a weblog, the knowledge you present on this web site has helped me tremendously. Thank you for your entire time & work.
    Hiya clever points.. now why did not i consider those? Off topic barely, is that this page pattern merely from an unusual installation or else do you use a personalized template. I exploit a webpage i’m in search of to improve and nicely the visuals is probably going one of the key issues to finish on my list.
    Really like your web sites details! Undoubtedly an exquisite supply of data that’s extremely helpful. Keep on to carry publishing and that i’m gonna proceed studying by the use of! Cheers.
    Congratulations on possessing certainly one among one of the vital sophisticated blogs Ive arrive throughout in a while! Its simply superb how much you’ll have the ability to take into account away from a thing mainly merely due to how visually gorgeous it is. Youve place collectively a great weblog web site space –nice graphics, movies, layout. That is definitely a should-see web site!
    IЎЇm delighted that I’ve noticed this weblog. Finally something not a junk, which we go through extremely frequently. The web site is lovingly serviced and stored up to date. So it must be, thank you for sharing this with us.
    My neighbor and I have been simply debating this particular subject, he’s usually in search of to prove me incorrect. Your view on this is nice and precisely how I really feel. I just now mailed him this web page to indicate him your own view. After wanting over your website I book marked and will likely be coming back to read your new posts!
    I wished to thank you for this great read!! I undoubtedly having fun with every little bit of it I have you bookmarked to check out new stuff you submit
    This one is an inspiration personally to uncover out much more associated to this subject. I need to confess your knowledge prolonged my sentiments in addition to I’m going to proper now take your feed to stay updated on each coming blog posts you might probably create. You’re worthy of thanks for a job completely finished!
    You ought to essentially think about engaged on growing this blog into a serious authority in this market. You evidently have a grasp deal with of the matters everyone seems to be trying to find on this web site anyways and you would actually even earn a buck or two off of some advertisements. I would explore following recent matters and elevating the quantity of write ups you set up and I guarantee you’d start seeing some wonderful targeted visitors in the near future. Only a thought, good luck in no matter you do!
    Thanks for taking the time to discuss this, I really feel strongly about it and love studying more on this topic. If possible, as you gain expertise, would you mind updating your weblog with extra info? It is extremely useful for me.
    I’m nonetheless learning from you, but I’m bettering myself. I actually love studying the whole lot that is written in your blog.Maintain the stories coming. I loved it!
    Thanks for taking the time to discuss this, I really feel strongly about it and love studying extra on this topic. If possible, as you achieve expertise, would you mind updating your blog with further info? It is extremely helpful for me.
    I know this isn’t precisely on topic, however i have a web site using the same program as properly and i am getting troubles with my comments displaying. is there a setting i am lacking? it’s attainable you might help me out? thanx.
    Very effectively written information. It will likely be precious to anybody who usess it, together with myself. Keep up the great work – for sure i’ll take a look at extra posts.
    Extremely rated post. I be taught something totally new on completely different blogs everyday. Deciding on one . stimulating to learn the paper content material from other writers and study a little something from their website. I’d like to use certain of this content material on my weblog you’re mind. Natually I’ll give a hyperlink right here we are at your internet-site. Appreciate your sharing.

  6. I know this if off topic but I’m looking into starting my own weblog and was wondering what all is required to get set up? I’m assuming having a blog like yours would cost a pretty penny? I’m not very internet smart so I’m not 100% sure. Any tips or advice would be greatly appreciated. Cheers

  7. Wow that was strange. I just wrote an very long comment but after I clicked submit my comment didn’t show up. Grrrr… well I’m not writing all that over again. Anyhow, just wanted to say superb blog!

  8. Howdy, i read your blog occasionally and i own a similar one and i was just wondering if you get a lot of spam feedback? If so how do you prevent it, any plugin or anything you can recommend? I get so much lately it’s driving me crazy so any assistance is very much appreciated.

  9. Thank you for sharing excellent informations. Your site is very cool. I am impressed by the details that you’ve on this blog. It reveals how nicely you understand this subject. Bookmarked this website page, will come back for extra articles. You, my pal, ROCK! I found simply the info I already searched everywhere and just couldn’t come across. What a great site.

  10. I like the valuable information you supply in your articles. I’ll bookmark your blog and test again here regularly. I am slightly certain I will learn many new stuff proper right here! Good luck for the following!

  11. I and my pals have already been taking note of the best guidelines located on the blog and then before long I got a terrible suspicion I never thanked the site owner for those techniques. All of the young boys came as a consequence warmed to read through them and have in effect honestly been loving them. Appreciation for simply being really thoughtful and also for finding certain helpful areas most people are really desperate to learn about. My honest regret for not saying thanks to you earlier.

  12. My brother recommended I may like this website. He was once entirely right. This put up truly made my day. You cann’t imagine simply how a lot time I had spent for this information! Thanks!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here