عاطف توقیر

 گلگت بلتستان کے بہت سے دوستوں کے مسلسل کچھ روز سے پیغامات موصول ہو رہے ہیں کہ ان کے ہاں لوگوں کی بہت بڑی تعداد وفاق کی جانب سے عائد کردہ ٹیکسوں کے خلاف احتجاج کر رہی ہے۔ ان افراد کا بنیادی موقف یہ ہے کہ جب گلگت بلتستان کا علاقہ پاکستانی دستور اور ریاست کے دائرے میں نہیں آتا، تو پھر ان پر یہ ٹیکس کیوں؟

عام افراد جنہیں گلگت بلتستان کے مسئلے کا عمل نہیں یا جو اسے پاکستان ہی کا حصہ سمجھتے ہیں، ان کو یہ بتانا ضروری ہے، کو وہ ایسا ضرور سمجھتے رہیں مگر قانونی طور پر یہ علاقہ متنازعہ ہے اور اس پر پاکستانی آئین کا اس طرح اطلاق نہیں ہوتا، جیسا دیگر علاقوں پر ہوتا ہے۔

ایک عام پاکستانی کو یہ معلوم ہونا چاہیے کہ گلگت بلتستان کا علاقہ اقوام متحدہ کی قراردادوں کے مطابق متنازعہ ریاست جموں و کشمیر کے خطے میں آتا ہے اور جب تک جموں اور کشمیر کا مسئلہ طے نہیں ہوتا، اس علاقے کے لوگوں کا مستقبل بھی فقط غیریقینی سے عبارت رہے گا۔

خیر یہاں اس مسئلے پر بات کرنا اہم نہیں بلکہ زیادہ اہم اس موضوع پر بات کرنا ہے کہ اتنی بڑی تعداد میں گلگت بلتستان کے عوام سڑکوں پر ہیں مگر پاکستانی میڈیا میں اسے کوئی کوریج حاصل ہی نہیں۔

پاکستان میں اب یہ ایک رویہ بن گیا ہے کہ کسی احتجاج میں جب تک گالیوں کا استعمال نہ ہو، تشدد کا رنگ نہ ہو، ٹوٹ پھوٹ نہ ہو، ریاست کے خلاف نعرے بازی نہ ہو، سکیورٹی فورسز پر حملے نہ ہوں یا املاک کا نقصان نہ ہو، اس کے لیے ایسے کسی احتجاج یا مظاہرے کو کوور کرنا فقط وقت کا ضیاع ہوتا ہے۔

یہ ہماری بدقسمتی ہے کہ میڈیا ادارے مسالے دار خبر کے تعاقب میں اس قدر منہک ہیں اور اشتہارات دینے والے اداروں کو خوش کرنے اور پیسے بنانے کی دوڑ اس قدر تیز ہے کہ پرامن احتجاج ان کے لیے نہ لوگوں کو متوجہ کرنے کا ذریعہ ہو سکتا ہے اور نہ ہی اشتہارات چینل کا رخ کرتے ہیں۔

نتیجہ یہ ہے کہ آپ موم بتیاں جلا کر کھڑے رہیں، آپ پریس کلب کے سامنے بینر لہراتے رہیں، آپ سڑکوں پر کھڑے رہیں مگر جب تک لوگ اپنے جمہوری حق کا اظہار جمہوری طریقے سے کرتے رہیں گے، ٹی وی کے لیے خبر نہیں بنے گی۔

ٹی وی والے حضرات کلبھوشن جادیو کی اہلیہ اور والدہ کے دفتر خارجہ سے نکلنے کا انتظار کر سکتے ہیں، ان پر پھتیاں نما سوال اچھال سکتے ہیں، مگر گلگت بلتستان میں ہزاروں افراد کی آوازیں ان کے کانوں میں نہیں پڑ سکتیں۔

میڈیا چینل اپنے اس رویے سے اصل میں تشدد کو ہوا دینے والا پیغام ہی ارسال کر رہے ہیں یعنی انسانی لہو گرے تو خبر بنے۔

گلگت بلتستان کے لوگوں کا کہنا ہے کہ انہیں جب آئینی حقوق دستیاب نہیں۔ ان کے عوامی نمائندے کی حیثیت اور اختیارات جب وفاقی سیکرٹری سے بھی کم ہیں اور جب انہیں دیگر افراد کی طرح ایک مکمل ریاستی شہری کی حیثیت حاصل نہیں تو کس طرح ان پر ٹیکسوں کا نفاذ کیا جا سکتا ہے۔

میں نے کشمیر کے موضوع پر اپنے سابقہ بلاگ میں میں کہا تھا کہ جموں، کشمیر اور گلگت بلتستان کے تنازعے کو اب علاقائی تنازعہ سمجھنے کی بجائے لاکھوں انسانوں کا مسئلہ سمجھنا ہو گا۔

نئی دہلی اور اسلام آباد سرکار کو یہ سمجھنا ہو گا کہ ان علاقوں کے لوگوں کے بنیادی حقوق مفلوج ہیں اور جب تک اس خطے کے افراد اپنے مستقبل کا فیصلہ خود نہیں کرتے، اس وقت تک ان لاکھوں افراد کی زندگیوں اور مستقبل کو خطرات لاحق ہیں۔ جدید دنیا میں انسانوں کو غیریقینی کی صورت حال میں رکھنے، ان کے بنیادی حقوق چھیننے اور انہیں غیرمساوی برتاؤ کا شکار کرنے کے رویوں کو روکنے کی ضرورت ہے۔

میڈیا اداروں سے فقط یہی کہا جا سکتا ہے کہ وہ پرتشدد مظاہروں اور چار چار گھنٹوں تک سیاسی رہنماؤں کے بھاشن سنانے کی بجائے پرامن مظاہروں پر توجہ دیا کریں، تاکہ گالیوں اور نفرت انگیز الفاظ والے جلسوں کی بجائے پرامن احتجاج کے راستے کی حوصلہ افزائی ہو۔

کوئی بھی علاقہ اس خطے کے رہنے والوں کا ہوتا ہے اور اپنی قسمت کے فیصلے کا حق اس علاقے کے لوگوں کو دینا انتہائی ضروری ہے۔ یہ بات یقینا درست ہے کہ گلگت بلتستان کے خطے کو ریاست جموں و کشمیر کے تنازعے کے حل تک پاکستانی آئین میں شامل نہیں کیا جا سکتا، مگر یہ بات بھی واضح ہے کہ جہاں جہاں تک ریاست کا دائرہ اختیار ہو، وہاں وہاں تک انسانی حقوق کی صورت حال کو بہتر بنا کر انسانوں کے دل جیتے جا سکتے ہیں۔

پاکستانی قوم سے فقط یہی کہا جا سکتا ہے کہ ملک میں موجود ایسے افراد جو اس قسم کے مسائل کا شکار ہوں، ہمیشہ ان کے ساتھ کھڑے ہونا سیکھیں۔

بہتر ریاست فقط وہی ہو سکتی ہے، جہاں مختلف برادریاں اور قومیتں انسانیت کے رشتے سے جڑی ہوں اور انہیں ایک دوسرے کی تکالیف کا احساس ہو۔ حقوق مہیا کرنے سے پہلو تہی اور پھر جبری لگان وہ راستہ ہر گز نہیں ہو سکتا، جو انسانوں کے دل جیتنے کی راہ ہم وار کرے۔

88 COMMENTS

  1. Excellent goods from you, man. I’ve understand your stuff previous to and you’re just extremely wonderful.
    I actually like what you’ve acquired here, really like what you are saying and the way
    in which you say it. You make it enjoyable and you still take care of to keep it smart.

    I can’t wait to read far more from you. This is really a great site. https://www.fone2.com

  2. I’ve been exploring for a little bit for any high-quality articles or blog posts on this kind of space .

    Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this site. Studying this information So i’m satisfied to convey that I’ve a very just
    right uncanny feeling I came upon just what I needed.
    I such a lot for sure will make sure to don?t omit this web site and give it a glance on a relentless basis. http://deco.gd/Activity-Feed/My-Profile/UserId/154188

  3. Hiya! I know this is kinda off topic nevertheless I’d figured I’d ask.
    Would you be interested in exchanging links or maybe guest writing a blog post or vice-versa?
    My website goes over a lot of the same topics as yours and
    I think we could greatly benefit from each other.
    If you are interested feel free to shoot me an e-mail. I look
    forward to hearing from you! Awesome blog by the way! http://Pos.Reckon.Com.au/UserProfile/tabid/43/UserID/1470832/Default.aspx

  4. I do not know whetheг it’s just me oor iff everybody else
    exⲣeriencing problems with your site. It appears as though
    some of the text witһin your content are running off the screen. Can somebodу
    else please provide feedback and let mme know if tһis is happening to them too?
    This miցht Ƅe a problem with my browser ƅecаuse I’ve had this
    happen previously. Manny thanks http://www.ordossfj.com/comment/html/?290956.html

  5. Fantastic items from you, man. I have remember your
    stuff prior to and you are simply too fantastic.
    I really like what you’ve received right here, really like what you are saying
    and the way in which in which you assert it. You’re making it entertaining and you continue to take care of to stay
    it smart. I can’t wait to read far more from you. That is really a terrific web
    site. https://www.24hourwristbands.ca

  6. I simply had to say thanks again. I’m not certain the things I could
    possibly have made to happen in the absence of the suggestions documented by you directly on my situation. Previously it was an absolute scary matter
    in my view, however , seeing a specialised fashion you dealt with it forced
    me to leap with contentment. I’m just thankful for your information and then believe you know what a
    powerful job you are accomplishing teaching the rest through the use of your web blog.

    Probably you’ve never met any of us. https://www.promogifts4au.com

  7. After I initially left a comment I appear to have clicked on the -Notify me
    when new comments are added- checkbox and now every time a comment is added
    I recieve 4 emails with the exact same comment.
    Is there a means you are able to remove me from that service?
    Thanks a lot!

  8. It’s a ѕhame you don’t have a donate button! I’d certainly donate to this outstanding blog!

    I guess for now i’ll settle for booқmarking and adԁing your RSS
    fеed to my Gooցle account. I look forward to brand neew updates andd ѡіll share this blog with
    my Faceboook group. Talk soon!

  9. hi!,I like your writing so much! proportion we keep in touch more about your post
    on AOL? I require a specialist on this area to solve my problem.
    May be that’s you! Taking a look ahead to look you.

  10. I am grateful to the owner of this site that actually shares this wonderful work on this site.
    That is actually great and informative information.
    I am satisfied with sharing this useful information with us. Please keep it up to date like this.
    thank you for sharing.

  11. Smile allows us to stay in contact in our relatives and
    buddies together with keep us grounded plus alert.
    Initially, came the blood curdling scream, within this case it was not faked, then came
    the blood, it absolutely was plenty of blood. Toby: [grooms his coat with long strokes of a pink tongue, then looks up and leans forward to answer. https://honggum.com

  12. Background Removal Services (BRS) is one of the best Clipping path service provider around the world. We offer our global customers: Raster to Vector Services, Photo Restoration Services Prices, Photo Neck Joint Service, Exposure Color Correction Service, Jewelry Photo, Retouching Services, Photo Color Correction Service, Image Mirror Effect Service, Cheap Retouching Services, Deep Etching Service,

  13. Product Items Is a Product Review Website. Here We Reviewed Best Product. If You Want to Buy Any Product, You Need to Read Product Features, Product Details, Product Description, Product Specification, Product Ratting, Pros and Cons. If You Want to Learn More Product Review Visit our Product Items Website.

  14. شركة اضواء جدة شركة نقل عفش افضل وارخص دليل شركات نقل العفش وشركات نقل الاثاث حيث يقدم الأيدي المدربة فى نقل عفش واثاث باسرع الطرق مع التغليف والتخزين.

  15. If you want to know about celebrities bio and their updates? You can visit Celebrity Ping. Here you will get all celebrities information, Alan Tudyk, Ashley Johnson, Bernie Mac, Calista Flockhart, Christina Hendricks, Dafne Keen, Emily Wickersham, Eva Ekeblad, Freddie Prinze Jr, Jessica Barden, Jessica Henwick, Joan Cusack, Josh Hartnett, Juan Gabriel, Kaitlyn Dever, Kathryn Hahn, Katie McGrath, Ksenia Solo, Laura Haddock, Lauren German, Lea Thompson, Loni Anderson, Lori Loughlin, Lucas Till, Maika Monroe, Maitland Ward, Markie Post, Matthew Gray Gubler, Olga Kurylenko, Phoebe Cates, Phoebe Snetsinger, Rebecca Romijn, Rene Russo, Robin Williams, Theo James, etc.

  16. ListForever – Never Ending Show Starts Here. Guys it is a place for some of really interesting, fascinating and knowledgeable lists like; Fastest car, Fastest bike, Fastest train, Fastest animal, Most expensive watch, Most expensive hotel, Tallest building, Hottest women, Most expensive shoes, Highest paid actor, Most powerful military, Most powerful people in the world, Hottest actress in Hollywood, Most beautiful Italian women, Most beautiful British actress, Highest grossing movie of all time, Best Bollywood movie of all time, Foods that can kill you. We are here with some cool lists, after reading it shall definitely update you with interesting trivia.

  17. Petsability is the Best Online Pet Medicine Company. You can find Best joint supplements for dogs, probiotics for cats, cat separation anxiety, dog calming spray, pet vitamins and supplements, hip and joint supplements for dogs, Natural Medicines for Anxiety, Joint Pain, Digestion, and Kidney failure for Dogs & Cats. Shop Now

  18. Advanced Probiotic with pet friendly bacteria helps your pet’s digestion, strengthens their immune system and improves overall health so no more: stinky gas and bad breath, stomach troubles and diarrhea, patchy and itchy coat. Dog and cats of all sizes feel better, have less bowl issues and allergies.

  19. Joint Supplements For Dogs. Our select triple action Glucosamine, Chondroitin and Turmeric formula works to not only relieve pain, ease limb heaviness and joint aches but also lubricates joints and strengthens cartilage to increase your pet s mobility and greatly improve their quality of life Relieves stiffness and inflammation in pets sufferin.

  20. Stardust Boutique is a Jovani prom dresses company. If you are looking for a prom dress, we are a Jovani dress store and stockist supplying UK, USA, Canada, Australia, internationally.We stock all kinds of Jovani if you want a Jovani prom dresses, Jovani short dress, Jovani evening dress, Jovani pageant dress, jvn prom dress, jvn short dress and pageant dresses.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here